Selasa, 20 Mei 2014

Matlamat






Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Apakah matlamat kita sebenarnya di dunia ini ...

 Firman Allah taala dalam surah ad-Dzariayat ayat 56:
 

addzariyat56.jpg

 Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu. (ad-Dzariyat: 56)
 

Tujuan utama Allah menciptakan manusia adalah supaya manusia menjadi abdi kepadaNya, dengan melaksanakan semua suruhanNya dan meninggalkan laranganNya. Oleh itu, seseorang yang dipandang oleh Allah dengan pangkat “Hamba” adalah mulia di sisiNya.
Selain itu, Allah juga menjadikan manusia sebagai khalifah di bumi. Firman Allah:


albaqarah30part1.jpg


 Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat “Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.” … (al-Baqarah: 30)



Dalam ayat ini, ternyata Allah telah memberikan manusia suatu kedudukan yang tinggi dengan memilih manusia sebagai khalifah, jawatan yang tidak diterima oleh makhluk lain. Namun jawatan penting ini merupakan amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul bukan sebagai pangkat atau kedudukan yang perlu dibangga-banggakan.

Oleh yang demikian, dalam menjalankan amanah ini, peranan manusia perlu selari dengan arahan Allah seperti firmanNya:
aaliimran104.jpg

Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (dalam berbuat) yang ma’ruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. (Aali- Imran: 104)





Marilah kita sama-sama menyemak di manakah kedudukan kita sekarang ini. Marilah kita bersama-sama memahami tujuan kehidupan ini. Menjadi hambaNya yang patuh dan taat. Menjadi khalifah yang amanah dan jujur. Semoga kita beroleh ketengan jiwa.

alfajr2728.jpg

Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya. (al-Fajr: 27 – 28)








Ini lah matlamat kisahku. Apa pun yang saya lakukan ini adalah matlamat utama saya dalam perjalanan kisah kisah ku.  Matlamat UTAMA KISAHKU

alfajr2728.jpg


Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya. (al-Fajr: 27 – 28)

Aku ingin kembali kepada penciptaku dengan jiwa yang tenang. Syurga matlamat kehidupan di dunia dan akhirat.  Moga Allah SWT senantiasa merahmati diri ini. Aamiin.

Catatan ini saya nukilkan adalah bagi pembaca pembaca mengenali siapa saya dan apakah matlamat kisahku dalam kehidupan ini.

Untuk berjaya dalam bidang yang kita ceburi ... WAJIB orang mengenali siapa kita ini.

Maka ini adalah diriku ... Salam kasih sayang dari saya untuk pembaca semua.

Perniagaan membuatkan aku benar benar tawakal kepada ALLAH SWT sebab REZEKI rahsia ALLAH SWT.

Jom Berniaga ... Berniaga Sunnah Rasulullah SAW.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan