Rabu, 14 Mei 2014

Mengapa saya suka berniaga

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Sabda Rasulullah S.A.W "9/10 rezeki adalah datangnya daripada perniagaan".(Riwayat Tarmizi)

 Dalil Al Quran tentang perniagaan ,Firman Allah "Wahai orang2 yang beriman,janganlah kamu makan(gunakan) harta2 kamu sesama kamu dengan jalan yang salah(tipu dan sebagainya) kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka diantara kamu,dan janganlah kamu berbunuh bunuhan sesama sendiri.Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu."(An Nisa : 29)

Ini lah dunia kisahku yang sangat saya suka. Dengan berniaga saya telah mengikut sunnah Rasulullah SAW... Sebab saya sangat cinta kepada Rasulullah SAW. Saya memang suka berniaga dari kecil. Abah saya seorang peniaga. Masa saya kecil abah menjual , mee goreng dan meehun goreng bungkus kat kilang. Bakat berniaga aku ini lebih kepada darah keturunan abah aku iaitu orang Tangkak, Johor.

Perniagaan yang saya jalankan adalah  lebih kepada produk yang disukai atau digilai oleh wanita. Mengapa ? Sebab saya adalah seorang WANITA. Nak tahu tak apa produk saya ... kene tunggu ... bagi  pembaca blog saya ini rasa teruja... Jangan marah , gurau senda salam perkenalan.

Bila saya berniaga ... saya rasa saya boleh bantu orang dan mudahkan urusan orang . Saya juga boleh gembirakan hati orang. Mengapa ? Saya cerita di bab ... Mengapa dengan berniaga kita boleh bantu,mudahkan dan gembirakan hati orang lain... Nantikan bab ini di edisi catatan saya .

Apa pun yang kita lakukan ... Jaga NIAT dihati. Bila berniaga banyak cabaran yang kita hadapi. Kita kene KUAT ... SABAR dan TAWAKAL pada ALLAH SWT. Moga sahabat sahabat yang membaca blog saya ini adalah orang yang senantiasa positif di dalam kehidupan. Hidup untuk memberi ... walaupun orang baling batu ... kita tetap beri bunga dengan senyuman. Bukan mudah tetapi balasannya sangat sangat sangat BESAR.

Moga berjumpa di lain catatan ... Salam Kasih Sayang Dari Kisahku Raihan Ahmad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan